Muut apurahahankkeet
Pilottituotanto ”Savotta”-realitysarja
RAHOITUS KÄYNNISSÄ
Filmbutik Oy:lle myönnettiin 10 000 euroa "Savotta"-realityn pilottituotantoon. Apuraha myönnettiin joulukuussa 2023.
Apurahahanke tiivistetysti:
Sarja esittelee modernia puunkorjuutyötä. Savotta on seuranta-reality metsäkonekuljettajista, heidän perheistä, koneyrityksistä ja kovasta ammatista nykypäivän metsäteollisuudessa. Savotta seuraa neljää päähenkilöä. Kuljettajat ovat eri ikäisiä, eri puolelta Suomea ja erilaisista yrityksistä ja taustoista. Sarja tuo uuden näkökulman metsäkeskusteluun katsojille televisioformaatissa.
Suomen Metsämuseo Luston uudistuminen ja korjausrakentaminen
PÄÄTTYNYT HANKE / SÄÄTIÖN RAHOITUS PÄÄTTYNYT
Suomen Metsämuseo Lustolle myönnettiin 200 000 euroa hankkeelle: "Suomen Metsämuseo Luston uudistuminen ja korjausrakentaminen". Apuraha myönnettiin joulukuussa 2022.
Apurahahanke tiivistetysti:
Suomen Metsämuseo Luston uudistus koostuu Lusto-rakennuksen innovatiivista korjausrakentamista, museokonseptin kehittämisestä sekä myös laajan ja kansainvälisesti kiinnostavan ydinnäyttelyn tuottamisesta. Metsäkulttuurin, metsäelinkeinojen ja metsäsuhteiden erikoisosaajana Luston toiminnan ytimessä ovat metsähistoria, metsätieto, metsäkulttuuri ja metsäsuhteet.
Lisää hankkeen nettisivuilla: https://lusto.fi/
Metsien Suomi -viestintäkampanja
RAHOITUS KÄYNNISSÄ
Metsäviestintä Oy:lle myönnettiin 120 000 euroa viestintähankkeeseen: "Metsien Suomi -jatkohanke". Apuraha myönnettiin elokuussa 2023.
Apurahahanke tiivistetysti:
Suomen Metsäsäätiö on rahoittanut Metsien Suomi -hanketta merkittävästi viestintähankkeen alusta saakka.
Metsien Suomi kertoo pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista: uusista tuotteista ja innovaatioista. Kerromme faktatietoa Suomen metsistä ja suomalaisesta metsänhoidosta. Tavoite on yllättää, herättää kiinnostusta metsiin ja rohkaista keskusteluun metsien kestävästä käytöstä. Metsien kestävä hoito ja käyttö mahdollistaa ratkaisut nyt ja tulevaisuudessa. Muita tavoitteita ovat metsäsektorin arvostuksen lisääminen, metsien vastuullisen käytön ja metsäosaamisen tunnetuksi tekeminen, tulevaisuuden näkymien ja mahdollisuuksien avaaminen sekä metsiin liittyvän keskustelun monipuolistaminen.
Kampanja toteutetaan liitteenä olevan alustavan suunnitelman pohjalta kevään 2024 aikana. Kampanjan kohderyhmänä ovat aiempien kampanjoiden tapaan kaikki yli 18-vuotiaat suomalaiset, mutta painopistettä siirretään nuorempaan kohderyhmään (18–44-vuotiaat).
Kampanjan teemana ovat puupohjaiset tuotteet ja innovaatiot. Omasta elämästä tutut tavarat ja kuluttamisen ja vastuullisuuden kysymykset toimivat ponnahduksena nuorempien kohderyhmien mielenkiinnon herättämiseksi. Mainosvideoissa ja vaikuttajayhteistyössä nostetaan esiin ison volyymin arkituotteita, mutta myös uudempia ja jopa tulevaisuuden wau-tuotteita. Apurahaa haetaan uusien mainosvideoiden sekä niitä tukevien mainosmateriaalien sekä some-aineistojen tuottamiseen.
Hanke on jatkoa Metsien Suomi -hankkeelle, jonka kampanjat ovat saavuttaneet erinomaiset tulokset ja onnistuneet herättämään kiinnostusta metsien käyttöön sekä lisänneet metsien käytön hyväksyttävyyttä.
Hanketta rahoittavat myös Metsäteollisuus ry, Metsähallitus, MTK, maa- ja metsätalousministeriö, Suomen metsäkeskus, Puunjalostusinsinöörit ry ja Metsämiesten Säätiö. Näiden lisäksi suunnittelussa ovat mukana muun muassa Paperiliitto ja Teollisuusliitto. Vetovastuussa on Suomen Metsäyhdistys.
Lisätietoa Metsien Suomi -viestintäkampanjasta: https://metsiensuomi.fi/
Menestystä metsästä -sarja
PÄÄTTYNYT HANKE / SÄÄTIÖN RAHOITUS PÄÄTTYNYT
Lajinsa kolminkertainen maailmanmestari, lumilautailija Roope Tonteri, vaihtoi urasuunnitelmiaan ryhtymällä kymenlaaksolaiseksi metsänomistajaksi.
Sosiaalinen media ja videoiden tuottaminen kuuluvat lumilautailijan arkeen. Yhteiskunnallinen keskustelu metsistä sai Tonterin pohtimaan, kuinka voisi edesauttaa suomalaisten tietämystä metsistä ja metsätaloudesta. Silloin syntyi ajatus seitsemän osaisesta sarjasta Menestystä Metsästä.
Metsäsäätiö rahoitti Lumilautailija Roope Tonterin Menestystä Metsästä -projektia yhdessä muiden metsäalan toimijoiden kanssa kesällä ja syksyllä 2019. Tavoitteena oli kertoa Roopen suulla ja hänen tekemisensä kautta hänen näkemyksiään Suomalaisesta hyvästä ja vastuullisesta metsätaloudesta.
Projektissa onnistuttiin hyvin tuomaan nuoren metsänomistajan näkemystä metsän hankinnasta, hoidosta ja virkistyskäytöstä rennolla tavalla laajan katsojakunnan nähtäviksi. Mukana oli laaja asiantuntijajoukko ja ammattilaisvieraat toivat tietoa monipuolisesti metsänhoidosta ja sen ammattimaisesta vastuullisuudesta Suomessa.
Videot on nähnyt Roope Tonterin laaja seuraajajoukko sosiaalisessa mediassa ja INEZ-median ja Alfa TV:n kanavilla. Kaikkiaan videot on nähnyt jo nyt yli miljoona katsojaa.
Sarjan toinen kausi esitettiin syksyllä 2021.
Suomi on metsäläinen -dokumenttisarja
PÄÄTTYNYT HANKE / SÄÄTIÖN RAHOITUS PÄÄTTYNYT
Kahdeksanosainen Suomi on metsäläinen -televisiosarja vie katsojat matkalle metsäläisyyteen. Metsät ovat antaneet elannon ja turvan suomaisille kautta historian. Eri alojen haastateltavat kotimaasta ja ulkomailta valottavat metsän merkityksen monia näkökulmia.
Suomi on metsäläinen -dokumenttisarja on jatkoa suosikkisarjoille Suomi on suomalainen, Suomi on venäläinen ja Valtion tiedonjulkistamispalkinnolla palkitulle Suomi on ruotsalainen. Ohjelman juontaa edellisiltä kausilta tuttu Juhani Seppänen.
Sarja lähetetään Ylen kanavalla keväällä 2019. Käsikirjoittajana jatkaa myös aiemmat Suomi on -sarjat käsikirjoittanut Marjo Vilkko. Sarjan tuottaa Intervisio Oy ja hanketta konsultoi metsänhoitaja, Metsälehden toimittaja Mikko Häyrynen.
Metsäalan yhteinen Bioaika-tapahtumakiertue
PÄÄTTYNYT HANKE / SÄÄTIÖN RAHOITUS PÄÄTTYNYT
Bioaika-tapahtumakiertue on metsäsektorin yhteinen lahja 100-vuotiaalle Suomelle ja erityisesti Suomen nuorille. Läpi Suomen ulottuvan kiertueen ytimen muodostaa pyörillä - ja biopolttoaineella - kulkeva tiedekeskusnäyttely, Bioaika-rekka juhlavuonna 2017.
Bioaika-rekka kiertää syksyllä 60 Suomen lukiopaikkakuntaa ja sen kohderyhmänä ovat erityisesti 13-19–vuotiaat nuoret. Rekan näyttely kertoo biotalouden mahdollisuuksista ja innovaatioista. Näyttelyyn syntyy sisältöä myös kiertueen aikana. Keskeistä näyttelyssä on tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Bioaika-rekan tuottavat yhdessä Metsähallituksen Tiedekeskus Pilke ja Tiedekeskus Tietomaa. Kiertueen päärahoittajia ovat Suomen Metsäsäätiö ja Metsämiesten säätiö. Tapahtumakiertue toteutetaan yhdessä metsäalan toimijoiden kanssa ja rekka ja sen ympärille rakentuvat oheistapahtumat nostavat esiin vierailupaikkakuntien biotalousvahvuuksia. Mukana kiertueohjelman suunnittelussa ovat niin metsänomistajat, iso teollisuus, itsenäiset sahat kuin koneyrittäjätkin, mutta myös muita toimijoita mm. partiolaiset.
Lue lisää:
Bioaika-verkkosivut