Beslutsfattare kommunikation
Beslutfattarnas Skogsakademi
Finska Forstföreningen
Beslutsfattarnas Skogsakademi är en skogskurs och ett diskussionsforum som riktar sig till beslutsfattare och samhällspåverkare från olika sektorer. Deltagarna blir inbjudna till skogskursen. Målet är att öka deras intresse för skogsfrågor, deras skogliga kunskaper och skapa växelverkan mellan skogsbranschen och påverkare från andra sektorer. Det ger i gengäld skogssektorn information om förändringar i verksamhetsomgivningen och utvecklingstrender i samhället.
I Skogsakademin får deltagarna fördjupa sig i skogsfrågor med hjälp av ledande experter i föreläsningssalen, i terrängen och i produktionsanläggningar som har anknytning till skogssektorn. Det ordnas två kurser per år, en i maj och en i september.
Kursen omfattar fyra dagar och består av ett seminarium som hålls i huvudstadsregionen och ett avsnitt i fält som årligen ordnas i olika landskap. Kurserna har anordnats sedan 1996 och över 1500 personer har redan deltagit i kurserna. Beslutsfattarnas Skogsakademi finansieras av Finlands Skogsstiftelse och jord- och skogsbruksministeriet.
Läs mera:
Beslutsfattarnas Skogsakademis webbsidor (på finska)
Internationell skogskommunikation
Finska Forstföreningen
Målet med Forstföreningens internationella kommunikation är att öka de inhemska och utländska intressenternas förståelse för vårt hållbara skogsbruk i Finland och på annat håll i världen. Med den verksamhet som Skogsstiftelsen finansierar följer Forstföreningen med och analyserar utvecklingen av exporten och konkurrensen i de länder som är viktiga för skogssektorn. Även utvecklingen av skogs- och miljösektorn inom Europeiska unionen följs upp och likaså samhällsdebatten.
Forstföreningen förmedlar och producerar basinformation och aktuell information samt utreder förändringar i verksamhetsmiljön genom att bevaka internationella möten, forskning, massmedia och sociala medier. Med hjälp av nätverket får intressenterna också information om hur folk uppfattar det skogsbruk som bedrivs i Finland. I fråga om uppföljning på internationell nivå ligger tyngdpunkten i Storbritannien, Tyskland och Holland.
I den internationella skogskommunikationen ingår också att planera utländska opinionsbildares besök i Finland och vara värd under besöken. En informationstjänst, forest.fi, har utvecklats för internationellt bruk. Innehållet riktar sig till tusentals centrala påverkargrupper från media till viktiga beslutsfattare.
Läs mera:
Kai Lintunen i Twitter
Samarbete med massamedia och journalister
Finska Forstföreningen
Skogsstiftelsen finansierar Finska Forstföreningens journalistsamarbete. Målet är att öka journalisterna kunskaper om skogssektorn. Journalisterna är i nyckelställning som förmedlare av nyheter från skogssektorn. Ur skogssektorns synvinkel är det viktigt att journalisterna har mångsidig kunskap om skogssektorn och att de har goda kontakter till informationskällor inom skogssektorn.
Finska Forstföreningen ordnar tillsammans med andra aktörer inom skogssektorn journalistträffar. Personliga kontakter och träffar med journalister som är i nyckelställning är en viktig påverkningskanal. Journalisterna ska också få hjälp när de behöver.
Trädagen
Puuinfo
Skogsstiftelsen finansierar Puuinfos nationella trädag, som samlar hundratals beslutsfattare från industrin, handeln samt kommun- och byggnadssektorn. Under dagen ordnas flera högklassiga seminarier bl.a. om träarkitektur, byggnadsteknik, forskning, träindustrin och handeln. Under pauserna kan deltagarna bekanta sig med kollegernas produkt- och serviceutbud samt skapa nätverk med andra inom branschen. År 2014 deltog 1 315 personer.
Trädagen är avsedd för yrkesfolk inom byggnadsbranschen som ännu är aktiva i arbetslivet; beslutsfattare, byggare, entreprenörer, arkitekter, planerare, konstruktionsplanerare, planläggare, byggnadsövervakningsmyndigheter, industrin och handeln. Programmet riktar sig också till forskare, utvecklare samt lärare och studerande i yrkeshögskolor och universitet. De som jobbar inom branschen för träprodukter och trävaruhandeln samt intressenter som står dessa nära är också en viktig målgrupp.
Läs mera:
Trädagens webbsidor (på finska)